ייעוץ כלכלי לעסקים קטנים
תמיד חלמת להיות עצמאי? להגדיל את הרווחיות שלך?
כל זה מצוין, אבל אם לא תעשה את זה נכון- הדרך להתרסקות מהירה מאוד.
עסק קטן הוא עסק שיש לו בין 5-20 עובדים ומחזור מכירות של עד 20 מיליון ₪.
ייעוץ כלכלי ועסקי עוזר לך לקבל החלטות מושכלות ולפתוח את העסק בצורה שמבטיחה לך
הצלחה היועץ מייעץ להרבה עסקים ומקבל מידע מהרבה מקומות, לכן הוא רואה תמונה
רחבה יותר מהיזם ובעל ידע רב יותר.
הקשיים הניצבים בדרך כלל בפני עסקים קטנים הם:
קשיי מימון- לעסקים קטנים יש בדרך כלל קושי יותר גדול להציג בטחונות טובים והם
נתפסים על ידי הבנקים כעסקים בסיכון גבוה יותר ולכן, יותר קשה להם להשיג מימון. גם
כשהם משיגים את הכסף, זה בדרך כלל יהיה בריביות הרבה יותר גבוהות מעסק גדול.
קשיי ניהול- בניגוד לעסקים הגדולים שמעסיקים יועצים בכל תחום ניהול אפשרי: משאבי
אנוש, שיווק, כספים, ייצור ועוד – עסקים קטנים בדרך כלל מנוהלים בידי אדם אחד או
מקסימום שתיים. הם לא יכולים להתמחות בכל הנושאים ואין להם את האפשרות הכלכלית
להעסיק יועץ ולכן רוב העסקים נופלים בתחילת דרכם.
מחסור במידע- לרוב בעלי העסקים בקטנים חסר מידע חיוני על התחום שלהם. אמנם רוב
המידע זמין באינטרנט, אבל אין להם את הכישורים הנדרשים כדי לעשות את זה לבד.
מה חשוב לדעת לפני שפותחים עסק?
לפני שבכלל חושבים על להתחיל להשכיר מקום, לקנות ציוד ומלאי ולהעסיק עובדים חשוב
מאד להכין תוכנית פיננסית מפורטת ומקיפה שתיתן לנו תמונת מצב של העסק כל
ההכנסות שאנחנו צופים, כל ההוצאות שנצטרך להוציא, כל ההשקעות שאנחנו צריכים
לעשות כדי להתחיל לעבוד, כמו רכישת מכונה מסוימת, השתלמויות ועוד.
תוכנית פיננסית- כלכלית אפשר להכין לבד ואפשר להכין עם יועץ אשר מכיר יותר טוב בדרך
כלל את כל ההוצאות והבעיות שאיתם אתם הולכים להתמודד. יהיו פחות הפתעות בדרך.
יועץ יוכל גם לעזור לכם עם אנשי קשר נוספים ויכול להיות שיוכל לספק גם שיתופי פעולה
מעניינים שישדרגו לכם את העסק.
יועץ יכול להיות כל אדם מבחוץ שלא מסתכל על הדברים מבפנים אלא מנקודת מבט חיצונית
וכך יכול לשים דגשים על דברים שלא חשבתם בכלל.
היועץ יבדוק כל נושא, יעשה סקר שוק ויאסוף מידע בצורה שתיתן ליזם את התמונה הרחבה.
לדוגמה בונת ציפורניים שרוצה לפתוח עסק:
מימון:
- האם יש לך בסיס לקוחות?
אם לא – זה אומר שעדיף להתחיל לעבוד מהבית ולחסוך עלויות שכירות.
אם כן, אפשר לחשוב בכיוון של לשכור מקום. - האם את מודעת לעלויות הנלוות לפתיחת העסק?
ציוד, השתלמויות, חשמל, ביטוח, שכירות – במידה ויש ועוד.
ניהול ומידע:
- עשית סקר שוק על התחום?
- האם יש עוד בונות ציפורניים באזור? האם המחיר מתאים לסביבה?
- מה הם תחומי האחריות שלך בעסק? ומה עובר למישהו אחר – רו"ח, שיווק וכדומה.
דוגמה נוספת – פתיחת מסעדה:
מימון:
- האם אתה מודע לעלויות?:
רישיון משרד הבריאות, רישיון לניהול עסק, שכירות, ציוד, פתיחת תיק
במע"מ ומס הכנסה, צוות, כשרות ועוד.
ניהול ומידע:
- מה סוג המסעדה? ומה המיקום שלה?
אם זו מסעדת פועלים, לא רלוונטי לפתוח אותה במרכז העיר.
כמו שאם זו מסעדת גורמה לא רלוונטי לפתוח אותה באזור תעשיה – צריך להתאים את המיקום לסוג המסעדה. - מה התפקיד שלך?
היזם לא יכול לתפקד בכל ה"כובעים" הנדרשים בעסק- הוא צריך להחליט ולהגדיר מה התפקיד שלו
ומה הוא מאציל – הוא לא יכול להיות טבח, איש שיווק, מלצר, שוטף כלים ורואה חשבון. - איפה אתה רואה את עצמך עוד חמש שנים?מסעדה עם שטח גדול יותר? עם עוד מסעדה? עם רשת מסעדות?
המטרה היא שהיועץ יבין את החזון של היזם ויבנה לו תוכנית עסקית שתוביל אותו
להגשמת היעדים שהוא הציב לעצמו. כל יזם מאוהב ברעיון שלו ובטוח שהוא
הראשון שחשב עליו – העבודה של היועץ היא להראות לו את הנתונים האובייקטיביים
מנקודת מבט חיצונית ועם פחות נגיעה אישית.
ואם העסק כבר קיים?
התחושה של הרבה בעלי עסקים שהם עובדים כמו חמורים – נותנים שירות,
משלמים לספקים, משלמים לעובדים ורואים שנשאר להם מעט מאוד כסף בחשבון
בסוף החודש – היא המציאות הכואבת של הרבה מהעסקים הקטנים.
למה כל כך הרבה עסקים קטנים נתקעים?
כולם יודעים להגיד ש- 80% מהעסקים נסגרים ב- 5 השנים הראשונות של העסק –
מה שמפתיע זה שרוב העסקים הם רווחיים.. הבעיה היא שהבעלים לא רואים את
עצמם כמצליחים ולכן קבלת ההחלטות שלהם לא נכונה והם מתנהלים ממקום של
הישרדות .
הידע המקצועי ייקח אותך עד לנקודה מסוימת, מאותה נקודה צריך שלושה דברים
כדי להתקדם: ביטחון ואמונה בעסק שלך ובמה שאתה עושה, שליטה חזקה
במספרים והניהול הכספי והבנה של נקודות החוזקה והתורפה של העסק.
ברגע שיש לנו את כל הנתונים של העסק – יושבים עם יועץ פיננסי ובונים תוכנית
עסקית על מנת לתקן את הדברים שגורמים לעסק להיתקע, לחזק את הנושאים
הרווחיים שמזניקים את העסק ולתכנן מהלכים עתידיים שיעזרו לך להגיע ליעדים
שהצבת לעצמך ובסופו של דבר לגרום לעסק להיות רווחי.