ייעוץ פיננסי » איך מתכננים עתיד כלכלי
תכנון פיננסי הוא תהליך שבסופו תבין איך תוכל לממש את הרצונות האישיים שלך ושל המשפחה שלך. איפה הכסף שלך מושקע? האם תוכל לחסוך בניהול הנכסים והחסכונות שלך? ומה עם התיק הביטוחי?
תכנון מראש של כל נושא הפיננסים יכול לשפר באופן משמעותי ומהותי את העתיד הכלכלי שלכם.
אז מה עושים?
שבו ביחד בנחת ותעשו רשימה של הדברים שאתם רוצים להשיג, בשלב הזה פחות רלוונטי כמה המטרה שלכם ריאלית – מה שחשוב זה לכתוב מה אתם רוצים להשיג.
איך נדע אם המטרות הן מטרות כלכליות נכונות?
יש מודל להגדרת מטרות שנקרא מודל SMART:
SPECIFIC – המטרה צריכה להיות הכי ספציפית שרק אפשר. לרכוש דירה זה לא ספציפי צריך להדגיש : אנחנו רוצים דירת גן, 3 חדרים, קרובה להורים בתקציב של 1.5 מ' ₪.
MEASURABLE – המטרה חייבת להיות ניתנת למדידה. לרשום כסף לשעת חירום זה לא מטרה שניתן למדוד ולכן לא תוכלו לדעת אם עמדתם ביעד או לא. רשמו סכום של למשל 15 אלף ₪ כסף נזיל לשעת חירום.
ATTAINABLE – המטרה חייבת להיות בשליטה שלכם וניתנת להשגה. למשל מטרה של קבלת העלאה משמעותית במשכורת היא לא בשליטה שלכם, אבל לחסוך 10% מההכנסה כל חודש- זה כן בשליטה שלכם.
REALISTIC – המטרה צריכה להיות הגיונית עבורכם. למשל מטרה לקנות דירה בלי משכנתא היא לא רלוונטית עבור רוב האנשים, אבל מטרה של להגדיל את החיסכון החודשי – מאוד ריאלית. חשוב להציב יעדים שנראים לכם ריאליים כי רק ככה תפעלו כדי להשיג את המטרות שלכם, אם היעדים לא יראו לכם ברי השגה אתם לא תעשו כלום כדי להוציא אותם לפועל..
TIME BASED- המטרה צריכה להיות מוגדרת בזמן. מתי המטרה הזאת אמורה לצאת לפועל? לטוס לתאילנד לשלושה חודשים זה מעולה – השאלה מתי? מחר? עוד חצי שנה? כשתצאו לפנסיה? – הגדרת הזמן היא חשובה מאוד וצריך להבין את ההבדל.
מצוין, אחרי שהגדרתם את המטרות שלכם לפי המודל ואתם יודעים לאן אתם שואפים להגיע, צריך לבדוק איפה אתם נמצאים היום. תעשו טבלה: בטור אחד- כל הנכסים שלכם עם השווי שלהם ובטור השני כל החובות וההלוואות שלכם.
תחסירו את צד החובות מצד הנכסים זה נקודת המוצא שלכם, השווי שלכם.
אחרי שעשיתם את זה תבנו תקציב ותוודאו שההוצאות יותר קטנות מההכנסות כדי שתוכלו לחסוך למטרות שהצבתם לעצמכם.
קחו את רשימת הרעיונות שלכם ותבדקו מה כבר ניתן לעשות מתוך הרשימה? מה אפשר לקדם?
קחו את כל הרעיונות המוצלחים ותרשמו אותם בצד.
כל רעיון מוצלח תפרקו לתתי משימות,
למשל: להגדיל הכנסה באמצעות עבודה בבייביסיטר אז תתי הסעיפים יכולים להיראות כך:
אחרי שכל הרעיונות חולקו לתתי סעיפים- תחלקו ביניכם את העבודה, מי עושה מה ומאיפה כדאי להתחיל.
סביר להניח שבהתחלה לא תגיעו לכל המשימות וזה בסדר, המטרה היא להתחיל משימה, לסיים ולעבור למשימה הבאה.
כמו שראיתם, ה"פגישה" הראשונה קצת ארוכה, אם תקפידו לעשות את זה פעם בשלושה חודשים או מקסימום חצי שנה – כל מה שיידרש לכם זה עדכון מצב המשימות שלכם ותחזוקה של התקציב.
בסוף כל "פגישה" כזאת אמורים להיות לכם מספר דברים:
ברגע שעובדים בצורה מסודרת ואחראית והמטרות שלכם הם מטרות ברורות וספציפיות, הרבה יותר קל להגיע ליעדים שלכם. זה כמו לצאת לניווט בשטח אם אתם יודעים בדיוק לאן אתם רוצים להגיע זה יהיה קל ומובן, אבל אם אתם יודעים בערך, מה בגדול הכיוון אבל לא את המקום המדויק שם אתם תתחילו להסתבך ולבזבז זמן יקר או במקרה שלנו כסף יקר.
זכרו, זה אמנם דורש מכם השקעה, מעקב והתמדה אבל התוצאה שתשיגו הגשמת כל החלומות שלכם וחיים רגועים ונטולי דאגות כלכליות שווים את כל המאמץ.
© כל הזכויות שמורות "מגזין פיננסי" 2020 | מדיניות פרטיות